Vilken typ av försäkring handlar det om?
Allriskförsäkring för klockor och smycken gäller vid stöld, förlust eller skada på det försäkrade objektet som uppstår genom en plötslig och oförutsedd händelse.
Försäkringen kan tecknas av fysisk person som är folkbokförd och stadigvarande bosatt i Sverige. Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till det försäkrade objektet.
Vad ingår i försäkringen?
Högsta ersättningsbelopp för det försäkrade objektet framgår av försäkringsbreviset.
- Vid förlust eller totalskada
Vid förlust eller totalskada ersätta objektet med ett nytt likvärdigt objekt till ett pris motsvarande högsta försäkringsbeloppet. Ett skadat objekt ska i första hand repareras.
Har butiken gjort bedömningen att ett försäkrat objekt är totalskadat, men kan repareras till en kostnad överstigande 75% av försäkringsbeloppet, kan den försäkrade välja att få objektet reparerat förutsatt att den försäkrade betalar mellanskillnaden från 75% av försäkringsbeloppet upp till den totala reparationskostnaden, med avdrag för självrisk.
För klocka med påmonterad länk lämnas ersättning vid totalskada endast för den del som inte går att reparera.
Smycken som säljs i par, t.ex örhängen lämnas endast ersättning för den del av objektet som förlorats eller totalskadats.
Vid reparationsskada gäller försäkringen med en självrisk på 10% av reparationskostnaden, dock lägst 100 SEK.
Vid förlust eller totalskada gäller försäkringen med en självrisk på 10% av försäkringsbeloppet, dock lägst 100 SEK.
Inträffar inom 12 månader, räknat från dagen för första reparationsskadan, totalskadan eller förlusten, ytterligare en reparationsskada, totalskada eller förlust, gäller försäkringen med dubbel självrisk.
Efter 12 skadefria månader i följde återgår självrisken till den normala iigen.
Hela självrisken ska betalas till butiken.
Vad ingår inte i försäkringen?
Försäkringen gäller enbart för klockor och smycken. Övriga objekt är undantagna från denna försäkring.
Finns det några begränsningar av vad försäkringen täcker?
Ersättning lämnas bl.a. inte för:
- Slitage, repor och märken utan väsentlig inverkan på funktionen/användbarheten.
- Om skada kan ersättas av garanti.
- Skadehändelse då objektet varit utlånat till annan person.
- Skadehändelse då objektet varit överlämnat till annan för försäljning/belåning eller varit överlämnat till annan butiken för reparation, bearbetning, värdering eller rengöring.
- Kontakt ersättning lämnas ej.
- Skadehändelse som har ersatts av annan försäkring.
- kostnad för översyn (rengöring) av objektet son inte orsakats av en ersättningsbar skada.
- Fuktskador på vattentätt objekt om inte regelbunden tryckprovning har gjorts.
- Försäkringen ersätter inte eventuella kostnader för värdering av objektet.
Var gäller försäkringen?
Försäkringen gäller i hela världen.
Vilka är mina skyldigheter?
- Kvitto, giltigt garanti- och försäkringsbevis ska uppvisas vid skadeanmälan. Vid stöld förlust av försäkrat objekt ska även polisanmälan bifogas skadeanmälan.
- För att få till full ersättning ska du följa de säkerhetsföreskrifter och aktsamhetskrav som anges i det fullständiga försäkringsvillkoret.
- Du ska vara aktsam om det försäkrade objektet och handha detta så att stöld och skada så långt som möjligt förhindras.
- Har säkerhetsföreskrifter och aktsamhetskrav inte uppfyllts kan ersättningen sättas ned. Avdragets storlek beror på omständigheterna, bl.a. försummelsens art och betydelse för skadan samt värdet på egendomen. Vid allvarlig försummelse sätts ersättningen ned kraftigt och i undantagsfall kan ersättningen helt utebli.
När och hur ska jag betala?
- Försäkringen är kostnadsfri under en period av sex (6) månader när du köper klockan eller smycket.
- Premien för förnyad försäkring ska vara Eurostar/Europeiska ERV tillhanda senast på den i avin angivna dagen. Betalningsfristen är dock alltid minst en (1) månad, från den dagen Eurostar/Europeiska ERV avsände krav på premien.
När börjar och slutar försäkringen att gälla?
- Försäkringen gäller från inköpsdatum. Försäkringen förnyas med en försäkringstid om ett år i taget.
- Försäkringen ska vara betald för att gälla
Hur kan jag säga upp avtalet?
Du kan när som hälst säga upp försäkringen, kontakta Eurostar Retail Support AB på tel: 08-55 10 55 00 för vidare åtgärd.